Ernie & Hanneke - Alaska 2009

Alaska 2009

Alaska: een geweldig groot land, ontzettend aardige mensen en een lekker stoere manier van leven. Het was een enorme ervaring met ongekende uitzichten en ruimte... grootse ruimte van de ruwe moeder natuur.

Na ons Alaska-avontuur zijn we ook nog op bezoek geweest bij Arno & Lakota in Californie. Op bezoek... we hebben ook daar veel gezien van het Californische bestaan, the beachlife, Lake Tahoe, Monterey, Carmel.

We hebben een ontzettend mooie vakantie gehad! Onderstaand een samenvatting. De foto's spreken voor zich!

[29-7-2009] Dag 1: Reis Amsterdam - Detroit + Detroit - Anchorage

[30-7-2009] Dag 2: Anchorage - Seward

Aankomst in Anchorage. Anchorage is een ietwat saaie en grote stad. Seward is daarentegen echt Alaskaans: klein dorp tussen de bergen aan de zee.Wij hadden veel regen, waardoor onze campground Millers Landing niet door kon gaan. Omdat het weer iets betrok hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we toch naar Millers Landing gereden, maar daar werden we door een aantal vissersgeadviseerd om snel naar ‘het dorp' te gaan omdat we mogelijk dagen vast zouden komen te zitten door de aanhoudende regen: Welcome to Alaska! Op de terug zagen we nog zeeotters, die het weer geweldig vonden, aan de andere kant zagen we de rotsblokjes naar beneden komen...

[31-7-2009] Dag 3: Seward - Northwestern Fjordentour

Onzettende mooie trip door het Kenai Fjords National Park.Het slechte had een groot voordeel: de wilde dieren vinden het geweldig!Perfecte condities om veleorka's, walvissen, etc, etc te zien!http://www.kenaifjords.com/

[1-8-2009] Dag 4: Seward - Homer

In Homer hadden we een fraaie campground, met uitzicht over zee. We zaten wel ver van de Homer Spit, maar dat was niet erg.'sAvonds zijn we via het strand naar het begin van de spit gelopen (min. 2 uur enkel lopen). Zeker aan te raden, houd wel het getijde in de gaten.

[2-8-2009] Dag 5: Homer - Bear Viewing Katmai National Park

Bear Viewing Katmai National Park, een trip met een klein vliegtuigje naar Katmai National Park.Nieuwe beleving in zo'n klein vliegtuigje, en dan landen op het strand van een eiland: schitterend! De bearviewing vonden we wat tegenvallen omdat het vooral kijken is, en niet erop uit trekken (op zoek naar de beren!). Onder aan de streep wel veel beren gezien en een mooie ervaring.

[3-8-2009] Dag 6: Homer - Talkeetna

Dag met erg mooi weer, waardoor we Mount Mc Kinley (ruim 6000 meter) goed konden zien vanuit Talkeetna. Talkeetna is een erg klein dorpje, waar we 's avonds lekker hebben gegeten. Op het RV-park hebben we een vuur gemaakt om wat meer mensen te leren kennen, een Canadees met bijl schoot ons te hulp, want een fatsoenlijk kampvuur kregen we niet op gang met de twijgjes en dikke stukken hout die we tot onze beschikking hadden. Samen hebben we een leuke avond gehad aan een kampvuur. De Canadees stelde het op prijs wanneer Ernie mee zou gaan zalmvissen: super!

[4-8-2009] Dag 7: Talkeetna

Ernie is in de ochtend zijn visbewijs gaan halen en is met de Canadees en zijn schoonzoon gaan vissen op de rivier en 5 grote zalmen gevangen.

Hanneke is gaan paardrijden vanuit Talkeetna. Er waren geen andere vakantiegangers, waardoor Hanneke alleen met de gids is gaan rijden (nog leuker, want dan kun je gewoon doorgaan!). Schitterend!

[5-8-2009] Dag 8: Talkeetna - Denali-vlucht (K2) vervallen - doorgereden naar Healy

Voor deze dag stond de Denali-vlucht K2 op het programma, maar is komen te vervallen door het slechte weer. Aangezien de weersvooruitzichten slecht waren hebben we besloten om direct door te rijden naar Denali. Aangekomen in Denali hadden werden we overdonderd door enorme rookontwikkeling...

[6-8-2009] Dag 9: Healy: Shuttlebus Denali

Shuttlebus Denali: Bustour ‘Eyelson' (9 uur) / Tundra Wildernis Tour. De tour is erg commercieel, maar wanneer je er zelf op uit gaat kun je enorm genieten van de omgeving. De regen met bijbehorende bewolking zorgde voor weinig zicht, maar de ernorme hikedie we gemaakt hebben door dit hooggebergte was daar niet minder spectaculair door. We hebben zelfs letterlijk met ons hoofd in de wolken gelopen.Tip: neem bearspray mee (vooraf melden) en geniet vooral van ‘the wild'. Bij gebrek aan gesprekstof tijdens de wandeling raden wij aan je de tekst van het lied ‘potje met vet' eigen te maken... je moet immers geluid blijven maken om o.a. beren op afstand te houden!

[7-8-2009] Dag 10: Healy - Copper Center (Copper River)

Grote reisdag en en op bezoek geweestbij Santa Claus.Hij heeft een leuke boodschap ingesproken voor het thuisfront!De rit vanuit Delta Junction naar Copper Center was fantastisch. Weg rook, welkom mooie gebergten en vergezichten. We hadden een campground in Copper Center (Klutina Salmon Charters), bij een wilde rivier waar we een gezellige avond hadden met Alaskanen uit Palmer. Sterke verhalen, lekker biertje, genieten!

[8-8-2009] Dag 11: [9-8-2009] Dag 12: Copper Center - Valdez

Vanuit Copper Center zijn we naar Valdez gereden. We haddenerg slecht weer, maar zijn desondanks wel naar Wrangel St Elias gaan kijken, waar we zeker nog eens terug willen. Een mooi National Park met vele hoge bergen!

Tip: Neem een half uurtje de tijd om de film over Wrangell st. Elias te bekijken bij het visitor center, erg boeiend! Tevens een stop bij de Worthington-gletsjer, die we hebben beklommen. Daarna in Valdez een campground gezocht en 's avonds lekker uit gaan eten.

[9-8-2009] Dag 12: Valdez: boottocht Prince Wiliams Sound

Boottocht Prince Wiliams Sound. De Colombia Gletjser lag helaas niet te glimmen in de zon, maar was onzichtbaar door de bewolking. Desondanks een enorm leuke ervaring om tussen de ijsschotsen te kayakken onder leiding van een goede gids in een omgeving waar je niemand, maar dan ook niemand tegenkomt.

[10-8-2009] Dag 13: Valdez - Anchorage

Vanuit Valdez naar de Alyeska Pipeline gereden, waar we enorme stromen zalmen hebben gezien (beware of bears!). De autorit was werkelijk prachtig. Ongekend mooi en indrukwekkend.

Tip voor mensen die naar Anchorage rijden: Stop op een campground in bijvoorbeeld Palmer en ga niet verdwalen in Anchorage. Anchorage is minder mooi, duurder en druk verkeer.

[11-8-2009] Dag 14: Anchorage - inleveren camper + bezoek Anchorage

Dag volgemaakt met het inlevern van onze Camper, een uitstekend bedrijf met een ontzettend aardige man als bedrijfsleider. Om de wachttijd tot het vertrek van ons vliegtuig, om 1.45uur 's nachts, zinvol en aangenaam te besteden, zijn we met de taxi naar Flattop Mountain gegaan waar we een wandeling hebben gemaakt. Bovenop deze berg heb je een mooi uitzicht over Anchorage en de zee. Daarna naar Starbucks en lekker gegeten + een afsluiter bij een plaatselijk café. Ze vonden het zo leuk om gasten uit Nederland te hebben dat we van de kroeggangers en café alles gratis kregen (we móchten niet eens betalen!). Daarna naar San Fransisco...

[12-8-2009] Dag 15: San Fransisco

In San Fransisco waan je je meteen in een hele andere wereld: drukte! We hebben goede vrienden nabij San Fran, waardoor alles al perfect geregeld was. In San Fransisco hadden we een uitstekend hotel op Union Square (Villa Florence), hartje van de stad. We hebben daarnaast Fisherman's Wharf bezocht / Pier 39 / Ghirardelli Square + uitzicht op Alcatraz. Daarnaast de Cable cars en Lombard Street (wereldberoemde slingerstraat). Als afsluiter hebben we nog Bike-the-Bridge gedaan, erg leuk als je graag fietst.

[13-8-2009] Dag 16 - San Fransisco - Monterey

Samen met onze vrienden Arno& Lakotanaar Montery gereden via de Highway 1 (Californa Coastline) en onder andere een bezoek aan het zogenaamde Forest Gump cafe. Daarna doorgereden naar Carmel: mooi en schilderachtig met ontzettend veel jetset (Clint Eastwood is hier ook nog burgermeester geweest... met een Ferrari hoor je er eigenlijk al niet bij. Lekker uitgegeten in Carmel tussen de jetset en 's avonds overnacht in een resort nabij Santa Cruz.

[14-8-2009] Dag 17: Monterey - Sacramento

Terugreis naar Sacramento met een bezoek aan onder andere de stad Santa Cruz. 's Avonds lekker uitgegeten in Sacramento.

[15-8-2009] Dag 18: Granite Bay (Sacramento)

Lekkere rustige dag bij Arno & Lakota in Sacramento. Een zwembad, poolbiljart en volleybalveld doet de rest...

[16-8-2009] Dag 19: Sacramento - Lake Tahoe

Twee overnachtingen in een enorme blokhut in Lake Tahoe... prachtig. O.a. Tommy Hilfigher heeft hier een ‘blokhut', dus je kunt inschatten wat voor soort blokhutten ditzijn. Genoten en samen met vrienden gegeten in een mooie bergachtig en bosrijke omgeving bij Lake Tahoe.

[17-8-2009] Dag 20: Lake Tahoe

Trip rond Lake Tahoe gemaakt en genoten van de uitzichten en het strand. Tevens met een skilift op de berg geweest in het Olympisch dorp.

[18-8-2009] Dag 21: Lake Tahoe - Sacramento

Terugreis naar Sacramento met als hoogtepunt Napa Valley, de wijnvelden nabij Sacramento. 's Avonds een leuke barbecue gehad met vrienden van Arno & Lakotain Granite Bay (Sacramento): thuis bij Arno & Lakota. Gezellig!

[19-8-2009] Dag 22: Sacramento

Afsluitende dag aan het zwembad bij Arno & Lakota en 's avonds als afsluiter lekker uit gegeten bij de Cheesefactory (aanrader!).

[20-8-2009] Dag 23: Terug in Amsterdam

Aankomst Schiphol 10.30uur

Samengevat: ontzettend veel meegemaakt! Alaska zouden we graag nog eens bezoeken met de hoop dat we meer geluk hebben met het weer. Alaska is overweldigend qua natuur en ruimte. Het outdoor-bestaan is fascinerend en de mensen zijn enorm aardig.

De combinatie van Alaska met Californie is perfect: eerst het ruwe Alaska, daarna ‘the beachlife' Californie. Qua natuur is Californieniet te vergelijken met Alaska,maar onze trip samen met Arno& Lakota wasontzettend gezellig,hebbenveel gezien en met name meegemaakt!

TOPPER!