Ernie & Hanneke - Alaska 2009

foto's

De eerste foto's staan op onze site: van de Kenai Fjords Tour. Binnenkort meer!

Van Seward naar Homer

Reisdag vandaag. Na heerlijk geslapen te hebben (het bed in de camper is giga, Ernie kan er zelfs languit in liggen!) vertrekken we naar Homer. Het weer is beter geworden, lekker zonnetje, goede temperatuur voor Alaskaanse begrippen (ca. 19-20 graden). De route die we rijden doet ons aan Frankrijk denken, mooie bergen en mooie uitzichten.

In Homer is het even zoeken naar onze camground 'Oceanview', achteraf blijkt dat we 3x voorbij zijn gereden, het staat niet echt goed aangegeven. We kiezen een plekje met zeezicht, wauw, dit is goed! Na een pizza te hebbe verorberd besluiten we over het stand naar Homer-Spit (een natuurlijke pier met winkeltjes, eettantjes, hotels en hier en daar een campground) te lopen. Pure zelfoverschatting.... Na een uur lopen zijn we net aan het begin van de spit. Nog zeker 5 km. te gaan. Het is al half 11 geweest ('s avonds), we moeten ook nog een uur terug lopen, nee, dat is geen goed plan. gelukkig is het nog volop licht, dus dat is geen probleem!

Terug bij 'Oceanview' proosten we op deze mooie reis met ons eerste biertje sinds we in Alaska zijn.

Terug op Stoney Creek

Eenmaal terug op de camground moeten de camper aangesloten worden op het water, de electriciteit en het riool. Dit smerige klusje neem ik voor mijn rekening. gewapend met goede handschoenen draai ik de dop van de afvoer en daar komt de drek meteen nar buiten... Dit was niet de bedoeling! Nog een keer weer drek! Wat nu? 'Gelukkig' staan er meer campers van Cruise America, dus we kunnen informeren wat we verkeerd doen.

Van een afstand hoor ik echter al vanuit de camper: 'de kende gij nie' , dat klinkt verdacht veel als een Brabants accent, sterker nog, een accent niet ver bij ons vandaan. Het blijken, jawel, hoe kan het ook anders: Helmonders....! Ben je aan de andere kant van de wereld wie kom je tegen: Helmonders, het zal ook weer eens niet zo zijn.... ; ) Gelukkig helpen ze ons wel met het aansluiten van het riool kletsen we nog even en gaan eten koken.

Gezien mijn maag een flinke oplawaai heeft gehad vanmiddag houden we het vandaag bij een soepje en een boterham.

Kenai Fjord tour

De eerste excursie van ons programma: de Kenai Fjord Tour.

Vroeg in de morgen arriveren we bij de haven, alwaar de ' Aikailik Voyager' op ons ligt te wachten. Deze (gelukkig) verwarmde boot brengt ons vandaag in een 9 uur durende trip naar de Kenai Fjorden en the Northern Glacier. Wat we vandaag hebben gezien is onbeschrijflijk. Ik zal het even opsommen: 2 zee-otters, 11 Orka's (zeer uniek), een stuk of 5 walvissen, ontelbaar veel zeehondjes en zeeleeuwen, Puffin's (Alaska's lievelingen, google ff voor een plaatje, sorry...) en allerlei vogelsoorten. GE-WEL-DIG! Het feit dat het regenachtig is, is ons geluk. De dieren die in het water leven komen liever naar boven als het regent dan wanneer de zon schijnt. De walvissen en de Orka's hebben kleintjes, erg schattig. Keerpunt van de reis is de Northern Glacier, een grote gletser in het national park van Kenai. Het afbreken van het ijs elke 5 tot 10 minuten trekt ieders aandacht. het baart mij eerder zorgen; Als dit ijs zo snel smelt, wat is er dan over 10 jaar nog van over? Waar moeten al die schattige zeehondjes dan op liggen? Iets om over na te denken. De kapitein vertelt honderduit, hij weet werkelijk alles over dit gebied. Elk dier elke plant elke rots, hij weet er iets over te vertellen. Dit maakt deze toer alleen maar beter!

Enig minpuntje van het slechte weer: een wilde zee... Bijna iedereen op de boot wordt zeeziek, inclusief ik, zonde van het ontbijt en de goede lunch op de boot.....

Ik kom er nog goed vanaf ; een aantal toeristen zit de hele reis binnen met een kotszakje onder hun snufferd....

Kortom: een mooie trip, zeker de moeite waard en goed weer met deze tour is regen!

Camper ophalen

De jetlag speelt ons nog steeds parten, we zijn continue moe, erg vreemd gevoel zo midden op de dag. 30 juli: dag 1 van onze reis. Eerst maar eens de camper halen. We worden bij het hotel opgepikt door een vriendelijke chauffeur. Hij praat honderuit over hoe mooi en peacefull'zijn' Alaska is (het is een Thai...) Hij zou graag met ons mee willen, maar hij vertrekt zelf over een tijdje naar Thailand. Ook niet erg ; ) De chauffeur brengt ons naar het industruterrein waar ons huis voor de komende 2 weken op ons staat te wachten. hij is perfect! Niet te groot, niet te klein, genoeg plaats voor 2 personen! Er staat alleen met gigantische letters Cruise America dus incognito reizen zit er niet in deze keer.

De medewerker van Cruis America is erg vriendelijk. Nederlanders zijn zijn favoriete klanten zegt hij, yeah right...! na een DVD met uitleg en een ronde in en om de camper zijn we klaar om te vertrekken. Omdat wij zijn favoriete klanten zijn krijgen we ook nog een koffie-apparaat en een broodrooster mee, hij kent ons! Vol goede moed rijden we naar Fred Meyer, een giga-supermarkt waar we onze eerste boodschappen inslaan. Dan op weg naar Seward. Natuurlijk gata het meteen mis en rijden we de verkeerde kant op. Gelukkig komen we daar al na 1 km. achter, dus er is niks aan de hand.

Eerste doel is Miller's Landing, een campground in Seward. Hoewel men ons heeft gewaarschuwd dat de campground moeilijk bereikbaar is door het slechte weer gaan we, eigenwijs als we zijn, dara toch op af. De weg is inderdaad slecht... eenmaal aangekomen vragen ons af of we hier wel weer weg kunnen morgen om de Fjorden toer te doen... Toch maar even vragen. Een aantal doorgewinterde vissers zitten in het bijbehorende, hoe zal ik het noemen..., 'etablissement', sterke koffie te drinken. Zij weten wel wat het weer doet de komende dagen. Zij raden ons aan te maken dat we wegkomen, want de regen gaat er zeker voor zorgen dat Miller's Landing van de buitenwereld wordt afgesloten... Dat hebben wij weer....

In de stromende regen rijden we terug naar de campground die wel veilig is. Deze beslissing levert ons wel meteen een mooi plaatje op: een zee-otter ligt lekker in het water te eten en laat zich goed bekijken, Geweldig! Ik hoop dat we snel foto's kunnen uploaden, dit diertje is erg leuk!

Stoney Creek is een veiliger campground. Hier staan we wat beter. jammer dat het zo regent, welkom in Alaska.....

Welcome to the United States of America

Na een lange vlucht naar Anchorage, een forse check-in met vingerprints en foto in Detroit, waar een nors vrouwmens, thans met grote handen en gefronste wenkbrauwen, ons een 'warm' welkom heette in the USA, zijn we aangekomen in Alaska!Het king(!)size bed in ons hotel keek ons met zeer vragende ogen aan, die we meteen beantwoorden met een volmondige JA! Hanneke heeft vanmorgen, na ons ' ontbijt' gebeld met de camper-boer, zodat we zometeen onze vierwieler kunnen ophalen.Het weer is hier erg Nederlands: je kunt er niets van zeggen, wolken, regen, zon, regen, zon, warm, koud... momenteel is het bewolkt en een graad of 20.

De vlucht over met name Canada was erg mooi met mooie uitzichten over uitgestrekte landschappen en hoge bergen + gletsjers. Anchorage is op het eerste oog een saaie stad met betonnen gebouwen, naar het model van de oostbloklanden. De auto's zijn hier evenwel groter: zonder een jeep van 4 bij 7 hoor je er niet bij. Ook de vrachtwagens, met een grote neus ervoor spreken tot de verbeelding.

Tot zover ons eerste verhaaltje. We vertrekken vanmiddag naar Seward, waarna we morgen met de boot de NorthWesternFjordentour gaan beleven (hopelijk zien we Walvissen!). Daarna gaan we naar Homer, waar vanuit we naar Katmai vliegen voor de bearviewing...

Tot over een paar dagen (?).

Tijdsplanning

[29-7-2009] Dag 1: Amsterdam - Detroit + Detroit - Anchorage

[30-7-2009] Dag 2: Anchorage -Seward

Campground Seward Full Hookup (vooraf geboekt)

[31-7-2009] Dag 3: Seward - Northwestern Fjordentour

[3-8-2009] Dag 6: Homer -Talkeetna

[4-8-2009] Dag 7: Talkeetna

Ernie: zalmvissen met de Canadezen& Hanneke paardrijden

[5-8-2009] Dag 8: Talkeetna - Denali-vlucht (K2) vervallen - doorgereden naar Healy

Denali-vlucht K2 Denali Grand Tour met hoogtepunten van Mount McKinley (The Great Gorge, Ruth Gletsjer, Mt. Foraker, Mt. Hunter; 75 minuten) --> Helaas niet doorgegaan ;-(

[6-8-2009] Dag 9: Healy: Shuttlebus Denali

Shuttlebus Denali: Bustour โ€˜Eyelson' (9 uur) /Tundra Wildernis Tour

www.wildnatureimages.com/Shuttle_Bus.htm

[7-8-2009] Dag 10: Healy -Copper Center (Copper River)

Campground bij de Copper River

[8-8-2009] Dag 11: [9-8-2009] Dag 12: Copper Center- Valdez

Worthington-gletsjer

Wrangler Sint Elias Park

[9-8-2009] Dag 12: Valdez: boottocht Prince Wiliams Sound

Boottocht Prince Wiliams Sound: Kayaktour vanuit Valdez door Prince William Sound (6 uur) met gids nabij de Columbia Gletsjer

[10-8-2009] Dag 13: Valdez - Anchorage

Alyeska Pipeline + vele vergezichten (Glenn Highway)

[11-8-2009] Dag 14: Anchorage - inleveren camper + bezoek Anchorage

1.45 uur naar San Fransisco

[12-8-2009] Dag 15: San Fransisco

Aankomst: 7.30 uur lokale tijd

1. Union Square

2. Chinatown

3. Fisherman's Wharf / Pier 39/ Ghirardelli Square

4. Bike the bridge +clamchowder soep (op aanraden van Arno)

5. Cable cars (tingelingeling).

6. Lombard Street

Hotel:Villa Florence on 225 Powell Street(kamer is geboekt door Arno).

[13-8-2009] Dag 16 - San Fransisco - Monterey

Samen met Arno en Lakota: onze eerste beachtrip in California!

[14-8-2009] Dag 17: Monterey - Sacramento

[15-8-2009] Dag 18: Sacramento

[16-8-2009] Dag 19: Sacramento - Lake Tahoe

Arno heeft hier 2 nachten een blokhut geregeld!

[17-8-2009] Dag 20: Lake Tahoe

[18-8-2009] Dag 21: Lake Tahoe + verdere rondreis

[19-8-2009] Dag 22: Terug naar Sacramento -San Fransisco - Amsterdam

[20-8-2009] Dag 23: Terug in Amsterdam

Aankomst Schiphol 10.30uur

Alaska 2009

Na de geweldige trouwdag op 14 februari 2009 en de aansluitende sneeuwvakantie in Falkau (D) gaan we op 29 juli a.s. naar Alaska! Alaska? Naar de sneeuw in hartje zomer?Jazeker! Maar niet naar de sneeuw.Alaska staat bekend om deprachtige ongerepte natuur, de overvloedige aanwezigheid van wildlife en de velesportieve mogelijkheden.

Met onze camper gaan we xxxx kilometers maken door Alaska en overnachten we op verschillende campgrounds. De uitzichten moeten spectaculair zijn!

We gaan onder andere de Nortwestern Fjordentourdoen vanuit Homer en een (hopelijk) spectaculaire excursie naarBear Viewing Katmai National Park. Daarnaast gaan we met een klein vliegtuig naar de top van de Mount McKinley (ruim 6000 meter)en naar Fairbanks (Klondike). In Valdez maken we nog een kayaktourdoor Prince William Soundnabij deColumbia Gletsjer.

Na onze rondreishebben we nog een toetje: we gaan nog 4 dagen naar Arno Verberne en zijn Amerikaanse vrouw Lakota, die inmiddels alweer jaren woont in Sacramento, nabij San Fransisco.In San Fransisco hopen we onder andere hetGolden Gate State Park en Alcratez te bezichtigen.

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van onzeavonturen en ervaringen tijdens deze reis?Kijk dan regelmatig naarnieuwe verhalen en foto's. Via de kaart weet je altijd precies waar wij onsbevinden (als we tenminste internet hebben!)en waar we zijngeweest! Meer informatie:het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.